FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/01/2012

Köpesumma vid fastighetsförsäljning

Vi är två som fått en fastighet i arv. Jag har bott i fastigheten 1 år. Har jag rätt att dra av halva ränte o underhålls kostnaden, bla en vattenskada från köpesumman när vi nu ska skriva över huset på mig.

Lawline svarar

Hej! Jag förstår inte riktigt vad du menar men försöker besvara din fråga så gott jag kan. Köpesumman mellan dig och den nuvarande delägaren av fastigheten är något som ni själva kommer överens om. Du har alltså inte per automatik någon rätt att dra av ränte- och underhållskostnader som du har betalt under det år du bott på fastigheten. Vänligen
Oscar SundholmRådgivare