FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/01/2012

Efterdebitering av abonnemang

Hej. Jag har bundit upp mig (12mån) sedan i höstas (sep) på ett mobilt bredband hos telenor och under året ut (2011) hade dem en kampanj att man endast betala 49 kr i mån. Vid årskiftet skulle det höjas till ordinarie pris 239 kr, men nu (18/1-12) har jag fått en faktura på 306 kr. För att dem har efterdebiterat 67,45 kr för att jag har fått för lång tid kampanj till 15 januari. Jag har inte fått någon information om detta från telenor, jag kan inte finna något om i deras villkor att dem kan efterdebitera mig för något dem har gjort fel. Så frågan är, kan dem efterdebitera mig eller kan jag kräva att dem strycker 67,45kr från min faktura? Vilka rättigheter har jag som kund hos Telenor? Mvh Emelie

Lawline svarar

Hej! Du och Telenor har ingått ett avtal om att du ska betala 239 kr/månad från år 2012. Nu vet jag inte om du betalar abonnemanget i förskott eller efterskott och det spelar egentligen ingen roll. Du är skyldig att betala även de 67,45 kr då de avser 2012 års ökade kostnad per månad, att de möjligen efterdebiterar detta spelar ingen roll. Så du gör bäst i att betala dessa 67,45 kr omgående. Vänligen
Oscar SundholmRådgivare