Överlåtelse till närstående

Hej! Jag har 1:a handskontrakt på en studentbostad via en studentnation. Min syster är skriven som medboende på kontraktet. Kan hon ta över den lägenheten när jag har studerat färdigt (om ca två år)? Då kommer hon fortfarande att vara heltidsstudent och är också medlem av samma studentnation.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Din fråga gäller överlåtelse till närstående, i detta fall din syster. Frågan regleras i hyreslagen som finns i jordabalkens 12 kap. Överlåtelse till närstående stadgas i hyreslagen 34 §. Där stadgas överlåtelse till närstående som varaktigt sammanbor med varandra. För att en överlåtelse ska vara möjlig krävs det att vissa krav är uppfyllda. Syskon omfattas av närståenderekvisitet. Problem kan i detta fall uppkomma med kravet på att det ska vara tal om ett varaktigt sammanboende. Det innebär att det ska vara tal om ett gemensamt hushåll och att man ska ha använt lägenheten tillsammans. Av frågan framkommer det att din syster är medboende och att ni således bor tillsammans. Dessutom ska detta sammanboende ha pågått varaktigt, vilket brukar räknas till tre år. Efter tre års sammanboende är kravet således uppfyllt. Av frågan framkommer det att du är klar med dina studier om ungefär två år. För att en överlåtelse till din syster ska vara möjlig måste ert nuvarande sammanboende pågå i tre år. Om ert sammanboende pågår under kortare tid än tre år måste man se till er inställning samt om det finns något oförutsett avbrott (exempelvis dödsfall) som gör att kortare tid är möjligt. Det är den som söker tillstånd som ska kunna visa att sammanboendet pågått varaktigt. Dessutom ska det för en giltig överlåtelse vara fråga om att hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen. Där ingår att den som önskar överta lägenheten, i detta fall din syster, klarar av att betala hyran. Därmed blir frågan i detta fall att avgöra om du och din systers sammanboende kan räcka till att få tillstånd. Frågan blir att avgöra om ert sammanboende har pågått varaktigt. Om alla krav är uppfyllda kan tillstånd lämnas till överlåtelsen. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare