FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/10/2006

Tre frågor om arv

Vi var tre syskon varav ett avled 1990 efterlämnade ej barn eller hustru. Våra föräldrar är skilda sedan 20 år, ärver min avlidne bror något om den ene föräldern går bort före den andra? Vad gäller för oss två kvarvarande, vår pappa är omgift men har inga fler barn som vi vet om? Kan den ena få allt och den andra ingenting?

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår frågan undrar du egentligen tre saker, dels om er avlidne bror kan ärva någon av dina föräldrar. På den frågan är svaret nej. I och med att den avlidne inte hade några barn så går hans del av arvet till dig och ditt levande syskon. I praktiken innebär detta att ni två delar arvet emellan er som om ni bara vore två Den andra delfrågan handlar om huruvida en av era föräldrar kan göra dig eller ditt syskon arvlös. På denna fråga är svaret nej. Man har som barn alltid rätt att få ut sin s k ”laglott” vilket i ert fall är en fjärdedel av den avlidnes egendom. Detta oavsett vad er förälder skriver i sitt testamente. Den tredje delfrågan uppfattar jag som vad som händer angående din omgifta far. Här finns det en del olika utfall. Klart är att du och ditt syskon alltid har rätt till den ovan nämnda laglotten, dvs en fjärdedel var av er fars egendom. Däremot kan han genom ett s k inbördes testamente se till att hans nya fru tillmäts resten av hans förmögenhet. Det kan även finnas andra omständigheter som du inte nämnt i frågan som kan spela in, ett sådant exempel är om din far och hans nya fru har speciella ägarförhållanden till saker inom deras äktenskap. Mvh
Rådgivare