Övertagande av hyresavtal

Hej! Min kompis äger en lägenhet; hyreslägenhet alltså. Jag flyttar in till honom. Om 6 månader flyttar han till en annan stad. Hur kan jag ta över lägenheten? Har jag rätt att bo kvar där utan att hyresvärden begär att jag flyttar ut? Tack på förhand Vänliga hälsningar Mostafa

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Tillämplig lag är den sk hyreslagen som återfinns i 12 kap. Jordabalken. Av lagens 32 § framgår att din vän måste ha hyresvärdens godkännande för att överlåta hyresrätten till dig. Dock har en hyresgäst som varaktigt sammanbor med en närstående enligt 34 § möjligheten att få ta över kontraktet, förutsatt att hyresgästen i fråga inte längre avser använda bostadslägenheten. Kretsen av närstående omfattar dock inte vänner till hyresgästen, utan barn, föräldrar, andra nära släktingar, samt annan som hyresgästen har sammanbott med under äktenskapsliknande former. Sammanboendet måste dessutom ha varat i minst tre år för att undantaget ska kunna aktualiseras. I ditt fall krävs således hyresvärdens tillstånd för att ta över kontraktet. Med vänlig hälsning,
Maria KronvallRådgivare