Dagsbötesbelopp vid snatteri

Jag åkte fast för snatteri det blev 4 fall av snatteri på en gång(från300 till 900 kronor). Alla varor återlämnades, jag erkände brottet. Jag har inget i registret.. Jag tjänar 20000 i månaden, är ensamstående med barn.Har inga skulder. Vilken summa i dagsböter kan jag få?Tack.

Lawline svarar

Hej, i *brottsbalkens 25 kap. 2 §* (https://lagen.nu/1962:700#K25P2), regleras dagsböter. Där stadgas att antalet dagsböter skall bestämmas till _minst 30 och högst 150_. Varje dagsbot bestäms sedan till en summa mellan _50 kronor och 1000 kr_. Den första delen av dagsboten är alltså antalet dagsböter och bestäms utifrån hur allvarligt domstolen finner brottet vara. Denna del består av en komplicerad bedömning av domstolen och är relativt svår att förutse. Det beror väldigt mycket på omständigheterna i det specifika fallet. Den andra delen är alltså varje dagsbots värde. Enligt rättspraxis skulle varje dagsbot för dig bli runt 200 kr minus ca 22 kr per barn. Mvh
Oskar AxelsonRådgivare