Tillgreppsbrott, förtal och preskription

Hej, För 17 år sedan fick jag mina föräldrar bankkort+kod för att betala deras räkningar. Min dåvarande man kom över koden och stal då ca 18000. Detta kom senare fram. Nu begär min far att jag skall återbetala detta. Jag hävdar bestämt att jag inte kan hållas ansvarig+preskrptionstiden. Nu vänder han sig till alla i min omgivning för att påvisa hur dålig människa jag är. Jag har bett honom ta detta till en rättslig instans om han vill driva detta vidare. Vad är rätt och fel här? //Tack

Lawline svarar

Hej, Som du säger är handlingen med största sannolikhet preskriberad. Åklagare kan alltså inte väcka åtal för handlingen - varken mot dig eller din dåvarande man. Om man bortser från det anser jag att du inte begått någon brottslig handling då det var din dåvarande man som otillåtet tog ut pengar från dina föräldrars kort. Däremot begick din dåvarande man sannolikt ett brott, men eftersom så lång tid passerat är handlingen som nämnts troligtvis preskriberad. Visserligen har dina föräldrar även en "civil" fordran mot din dåvarande man, men även civila fordringar preskriberas i allmänhet efter tio år. Jag tolkar även din fråga som att den rör din pappas agerande i det att han, som du säger, vänder sig till personer i din omgivning. Att utpeka någon som brottslig eller på annat sätt klandervärd i syfte att utsätta denne för andras missaktning utgör i sig en brottslig handling då det utgör förtal. Jag kan inte uttala mig närmare om huruvida din pappa begår förtal då han gör det du beskriver. Jag kan dock rekommendera dig att du vänder dig till ett juridiskt ombud i egenskap av ett så kallat målsägarbiträde för det fall du önskar utreda frågan närmare. Advokatsamfundet kan bistå med hjälp om du söker ett målsägarbiträde. Vänligen
Elin SchmidRådgivare