Arv av makes enskilda egendom

Hej! Vi ska gifta oss och har tänkt skriva äktenskapsförord där vi gör all vår respektive egendom till enskild. Om någon av oss dör under äktenskapet, ärver vi i så fall varandras enskilda egendom? Påverkar äktenskapsförordet någonting annat än bodelningen vid skilsmässa? Vi har inga barn, varken särkull eller gemensamma. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Ja, en make ärver även den enskilda egendomen vid den andra makens bortgång, se Ärvdabalken (ÄB) 3 kap 1 §. Detta under förutsättning att något mål om äktenskapsskillnad inte pågår, se ÄB 3 kap 10 §. Dock påverkar den enskilda egendomen proportionerna i arvet när den efterlevande maken också går bort och arvet ska fördelas till era arvingar i enlighet med 3 kap 2 § ÄB. Länk till ÄB: https://lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare