FrågaAVTALSRÄTTAvtal27/12/2011

Utbetalningar enligt avtal

hej.för 3-år sedan klev jag ur ett företag, 3 st utbetalningar skulle göras i 3 omgångar varje november.,var avtalet. sista utbetalningen har revisorn i bolaget sagt att inte sista utbetalningen kommer att ske, pga skattemässigaskäl,. utan att jag skall vänta tills nästa november,om ett år,.kan man göra så.? dom ändrar ett avtal,utan mitt godtjändande..

Lawline svarar

Hej, Det är alltid svårt att avgöra vad en avtalspart får och inte får göra utan att ha kontrollerat vad det står i det aktuella avtalet, men generellt kan sägas följande. Om ni har avtalat om att du ska erhålla en betalning varje år, vid ett visst datum, och avtalet inte ger någon möjlighet för den andra parten att göra avsteg från det avtalade, så utgör en utebliven betalning ett avtalsbrott. Om din motpart inte betalar det du har rätt till enligt avtalet har du en förfallen fordran mot denne, och du bör kunna ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Kronofogden kan då hjälpa dig att driva in din fordran om du så önskar. Avtals- och skadeståndsrättsliga regler och principer ger vidare ett visst utrymme för att erhålla skadestånd vid avtalsbrott för det fall avtalsbrottet genererar ekonomisk skada för den som drabbas av avtalsbrottet. Om inte avtalet i sig, eller en muntlig överenskommelse bredvid avtalet, ger stöd för hur den uppkomna situationen ska lösas törs jag tyvärr inte svara på hur en domstol skulle lösa den aktuella tvisten. Allmänt kan man dock säga att om ni inte avtalat om att man får göra avsteg från den årliga betalningen så ska avtalet följas. Det är en viktig princip inom avtalsrätten att avtal ska hållas, och det krävs i allmänhet lagreglerade undantag från den principen, eller att avtalsinnehållet inte är värt att skydda ur samhällssynpunkt, för att en domstol inte ska tillämpa principen. Min bedömning är att sådana skäl inte föreligger i ditt fall, utifrån de förutsättningar du angett, varför troligtvis din motpart är bunden av avtalet. Lycka till!
Elin SchmidRådgivare