Människa biten av hund

När jag var ute idag och gick med min hund så mötte vi en liten hund och dens ägare. Den lilla hunden började skälla långt innan min hund gav den uppmärksamhet. När den lilla hunden och dens ägare kom närmre så började min hund yla, jag försökte lugna ner honom och trodde att jag lyckades. Den lilla hunden fortsatte att skälla och provocerade honom. Till slut så kom min hund lös. Halsbandet på min hund var inte tillräckligt spänt så väll när min hund sprang mot den lilla och jag drog i andra ändan så kom min hund lös ifrån halsandet. Min hund sprang mot den lilla hunden och tog tag den vid nacken. Jag försökte flera gånger få bort honom och till slut så fick jag bort honom ifrån den lilla hunden. Min hund som är mycket större än den lilla hunden kunde ha skadat honom alvarligt men den blev inte skadad. När jag var på väg att ta bort min hund ifrån den lilla hunden så bet den mig ett antal gånger. Jag har riv märken lite här och där och små bitmärken. Men den hunden lyckades bita mig i pekfingret och det ledde till att jag fick söka vård eftersom att det blödde mycket. Hundens ägare gjorde inget för att hjälpa till och väl när jag fick bort min hund så bad jag om ursäkt flera gånger till ägaren och den sa att det kan hända. Men jag påpekade också att jag blev biten av hans hund. Han sa inget om det och bara gick i väg. Jag satt kvar där i snön och väntade tills min hund lugnande ner sig och då såg jag att mitt pekfinger blödde kraftigt. Efter att det hände sökte jag vård och läkaren sa att bettet var nära leden och att de inte ville sy det eftersom att de ville att det skulle läka ifrån bottnen. Jag fick också antibiotika om det skulle hända att jag får en infektion. Nu gör mitt pekfinger väldigt ont och jag kan inte göra något med den utan att det gör ont. Smärtan böjar sprida sig till resten av min hand. Min fråga till er är om det går att anmäla den lilla hundens ägare. Vad är lagen egentligen när det gäller hundbett? Tack i förväg!

Lawline svarar

Hej! I förevarande fall är Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter (https://lagen.nu/2007:1150) tillämplig. Enligt 1 § 1 st. ska hundar hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. Enligt 19 § 1 st. samma lag har hundägaren ett strikt ansvar för de skador hunden orsakar. Strikt ansvar innebär att ägaren anses ansvarig oavsett om uppsåt eller oaktsamhet förelegat. Skada orsakad av hund skall alltså ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Ägaren eller innehavaren har i sin tur rätt att få tillbaka vad denne betalat i skadestånd av den som vållat skadan (regressrätt). Jag hoppas att mitt svar kan vara till hjälp och önskar dig lycka till. Med vänlig hälsning, Emil Görrel
Emil GörrelRådgivare