Hyresvärds rätt till tillträde av uthyrd lägenhet

Hej, Hyr en del av ett parhus av privat hyresvärd och häromdagen gick han in i vårt förråd på gården utan att meddela oss först. Jag har foto på det hela, han trodde inte vi var hemma. Kan jag anmäla honom? Vad leder det till?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga En hyresgäst disponerar i princip den förhyrda lägenheten exklusivt. I hyresgästens skyldigheter ingår dock att han får finna sig i att hyresvärden får tillträde till lägenheten i vissa situationer. Enligt 12 kap 26 § Jordabalken (JB) gäller att hyresvärd som hyr ut hus eller del av hus, har rätt att utan uppskov få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada. Efter tillsägelse minst en månad i förväg får hyresvärden i lägenheten låta utföra mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder eller men i nyttjanderätten. Sådana arbeten får dock inte utan hyresgästens medgivande utföras under den sista månad som hyresförhållandet består. Hyresvärdens möjlighet att komma in i lägenheten är beroende av ändamålet. Respekterar inte hyresvärden hyresgästernas rätt till att exklusivt disponera lägenheten och olovligen intränger eller kvarstannar i hyresgästernas bostad, (gäller för rum, hus, gård eller fartygkan) kan hyresvärden i förekommande fall anses begå hemfridsbrott enligt 4 kap 6 § brottsbalken. (se https://lagen.nu/1962:700#K4P6) Vänligen
Angelica HageRådgivare