Sammanblandning av giftorättsgods och enskild egendom

Om två sambor bosätter sig i ett fritidshus som är den enas enskilda egendom och de sedan gör en tillbyggnation i form av en ny avdelning, som de finansierar med lika stora andelar, förblir huset enskild egendom, eller ändrar tillbyggnaden egenskapen som enskild egendom? Tillbyggnaden ska finansieras med ett gemensamt lån på 200,000 kr.

Lawline svarar

Hej Först vill jag bara konstatera att när det gäller sambos så ärver de inte varandra och likaså ingår inte ett fritidshus i en eventuell bodelning. Så att fritidshuset är enskild egendom spelar ingen roll i ett samboförhållande. Nu tolkar jag dock frågan som att du undrar om den enskilda egendomen genom tillbyggnaden övergår till giftorättsgods eller inte. Huvudregeln är att fastigheten även i fortsättningen kommer att vara enskild egendom. Man har i bland annat en dom från Högsta Domstolen (https://lagen.nu/dom/HDO/T427-84_1) ansett att t.ex. byggande av en ny trappa och nytt tak inte medför någon ändring av fastigheten till giftorättsgods (helt eller delvis). I vissa fall skulle man vid en eventuell bodelning kunna genomföra en skevdelning och delvis kompensera den andre maken. Men du kan utgå ifrån att fastigheten kommer att fortsätta vara enskild egendom. För att trygga investeringen skulle ägaren till fastigheten kunna skriva ett skuldebrev till den andre maken på samma summa som investeringen. Vänligen
Oscar SundholmRådgivare