Rättssubjektivitetens uppkomst i aktiebolag, ideella och ekonomiska föreningar

Hej! Jag har följande fråga: När är aktiebolag, ideella föreningar och ekonomiska föreningar att anse som juridiska personer? Är det när det har registrerats i Bolagsverket eller liknande?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Ett aktiebolag anses bildat när stiftelseurkunden har undertecknats av samtliga stiftare enligt 2 kap. 4 § aktiebolagslagen (ABL). Detta innebär dock inte att aktiebolaget är juridisk person, utan av 2 kap. 25 § ABL framgår att innan bolaget har registrerats kan det inte förvärva rättigheter eller åta sig skyldigheter. Inte heller kan det föra talan vid domstol eller någon annan myndighet. Ett aktiebolag blir därmed juridisk person när aktiebolaget har registrerats. Detta görs, precis som du antytt, hos Bolagsverket. Beträffande ekonomiska föreningar gäller enligt 1 kap. 2 § 1-2 st. lagen om ekonomiska föreningar (FL) att en ekonomisk förening måste registreras och att det är först efter registreringen som föreningen kan förvärva rättigheter och ikläda sig skyldigheter samt för talan inför domstolar och andra myndigheter. Det är alltså, precis som för aktiebolag, först när registreringen har skett som en ekonomisk förening blir juridisk person. Ideella föreningar finns inte reglerade i lag. För att en ideell förening ska bli juridisk person krävs att föreningen har antagit stadgar och utsett en styrelse. Stadgarna ska innehålla föreningens namn och ändamål. Jag hoppas detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen med ytterligare frågor. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare