Arvsrätt särkullbarn

Hej. jag undrar om hur det blir med arvet om min far går bort. han har gift om sig.Hans nuvarande fru har ett barn sedan tidigare.Dom har inga gemensamma barn. Hur blir det med mig och mina två riktiga syskon som är vår pappas biologiska barn i arvsdelningen. tack så mycket på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Eftersom din far var gift när han gick bort, tillfaller kvarlåtenskapen hans fru. Detta enligt ärvdabalken (ÄB) 3 kap. 1 §. Dock gäller, enligt samma paragraf, att eftersom du och dina två syskon inte är gemensamma barn till din far och hans fru (ni är sk särkullbarn), har ni rätt att få ut er laglott med en gång. Laglotten är hälften av arvslotten, 7 kap. 1 § ÄB. Om ni väljer att avstå från laglotten, har ni istället rätt till efterarv efter er far då hans fru går bort, se 3 kap. 9 § ÄB. Länk till ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637 Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare