Störande grannar

Bor i en lägenhet där grannar stör och vi har påpekat det för hyresvärden flera tal gånger. Vi får ofta åka och sova någon annan stans. Vill nu flytta så fort som möjligt .Hur blir det med uppsägningstiden ??? Ska vi behöva betala dubbla hyror då vi verkligen inte kan bo kvar??

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Frågan regleras i hyreslagen som finns i jordabalkens 12 kap. som kallas för ”hyreslagen”. Hyreslagen gäller mellan hyresvärd och hyresgäst. Störningar i boendet, som till exempel störande grannar, regleras i 25 § hyreslagen. Där stadgas det att en hyresgäst ska se till att de som bor i hans omgivning inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Här får man göra en skälighetsbedömning och söka stöd i den allmänna uppfattningen om vilka störningar som ska tålas. Utgångspunkten blir allmänhetens uppfattning. Exempelvis tas det ingen hänsyn till känsliga personer eller till nattarbetande. Hyresvärden ska enligt samma paragraf ge hyresgästen tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör. Men detta gäller inte om hyresvärden säger upp hyresavtalet med anledning av att störningarna är särskilt allvarliga med hänsyn till deras art eller omfattning. Att man åker och sover någon annanstans, exempelvis på hotell, och vill få skadestånd för det är bara möjligt om hyresvärden har varit vållande genom exempelvis underlåtenhet. En hyresrätt är förverkad och hyresvärden kan säga upp avtalet att upphöra i förtid om hyresgästen åsidosätter reglerna i 25 § hyreslagen. Detta framgår av 42 § första stycket 6 punkten i hyreslagen. I 42 § framkommer det vidare av paragrafens tredje stycke att uppsägning på grund av störningar i boendet inte får ske förrän socialnämnden har underrättats. Men om det gäller särskilt allvarliga störningar behöver socialnämnden inte underrättas. När det gäller uppsägningstiden är den för hyresavtal som gäller för obestämd tid tre månader enligt 4 § hyreslagen. I detta fall får man tala med hyresvärden igen om de störande grannarna. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare