FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/11/2011

Testamente genom fullmakt

Hej. Min svägerska är på väg att skaffa sig en generalfullmakt för min 91-åriga far. Han är helt frisk och har eget boende. Kan hon upprätta eller ändra testamente för honom via sin generalfullmakt?

Lawline svarar

Hej! En fullmakt innebär att fullmaktstagaren får möjlighet att för fullmaktsgivaren sluta avtal eller företaga rättshandlingar gentemot tredje man, 10 § avtalslagen https://lagen.nu/1915:218#K2. Ett testamente är dock inte en rättshandling av sådan karaktär. Det är ingen rättshandling mellan två parter utan en viljeyttring angående testatorn yttersta vilja. En person har alltså inte möjlighet att underteckna ett testamente genom fullmakt. Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare