Egenmäktigt förfarande genom att byta lås

Vilken rätt har en part i ett fastighets delägarskap att utestänga den andre parten från den gemensamt ägda fastigheten via byte av lås. Hur ska den andra parten agera?

Lawline svarar

Hej! Att utestänga någon från en fastighet som personen äger genom att byta lås, vilket du beskriver har skett är inte tillåtet. Det är att se som egenmäktigt förfarande och utgör ett brott enligt 8 kap 8 § brottsbalken. Straffet är böter eller fängelse i högst sex månader. När det gäller frågan hur den utestängda parten ska agera så är det upp till just den personen att agera utefter vad som verkar bäst i den specifika situationen. Jag skulle rekommendera att i första hand prata med de andra fastighetsägarna och förklara att det de gjort är olagligt. Om inte det hjälper så kan det bli aktuellt att gå till polisen för att göra en anmälan. Hoppas svaret varit till hjälp. Vänlig hälsning
Elin KarlssonRådgivare