Jämkning enligt 12:2 Äktenskapsbalken

Min pappa har avlidit och han var omgift sedan 9 år, levde med sin fru i 25 år. De har inga gemensamma barn utan jag är och min bror är särkullbarn. Min pappas fru har åberopat §12:2, vad innebär det? Hon hade under alla deras år tillsammans hand om alla hans pengar så vid dödsdagen så är de tillgångar han hade 1/2 av ett fritidshus, hon har däremot långt större tillgångar i form av sparande, obligationer, fonder och aktier och dessa undanhöll hon även vid bouppteckningen men kom fram när juristen kontaktade banken. Han jobbade och tjänade mer än henne under deras år tillsammans och han hade inte hand om sina egna pengar så vi anser att detta känns som hon myglat. Vad är det som avgör om hon har rätt till hela sitt giftorättsgods? Vad kan vi som särkullbarn göra för att få rätt till hälften av alla deras gemensamma tillgångar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Av omständigheterna du nämner i frågan utgår jag ifrån att du menar 12:2 i Äktenskapsbalken (ÄktB). Paragrafen innebär en ovillkorlig rätt för efterlevande make att senast vid bodelning på grund av makes död, begära att varje make ska behålla sitt. Det innebär i praktiken att bodelning inte sker. För dig och din bror innebär det således att ert arv endast baseras på er fars tillgångar. Äktenskapsbalkens regler är till stor del till för att skydda efterlevande make, och vad gäller 12:2 ÄktB spelar det heller inte någon roll vad den avlidnes makens rättsinnehavare har för inställning. Med andra ord blir det tyvärr i princip omöjligt för dig och din bror att ändra på detta. Länk till ÄktB: https://lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare