Skatt vid försäljning av bostadsrätt

Min mamma gick nyligen bort. Boupptäckning har gjorts och lämnats in .Hon lämnar en bostadsrätt efter sig till ett värde av 360 000. Den köptes för ca 20000. Min syster och jag är de enda arvingarna.Min syster vill ta över lägenheten . Hon erbjuder mig 180 000 dvs halva . Hur mycket blir min skatt på detta ?

Lawline svarar

Hej! Det finns vissa saker som kan få betydelse för hur stor skatten blir, men som jag inte har någon information om. T.ex. om din mamma har renoverat bostadsrätten. Jag rekommenderar att du läser igenom skatteverkets information för att se om du kan få lägre skatt på något sätt. Men om vi räknar på de siffror som du har angett så tar du över din mors anskaffningskostnad, dvs. 20 000 kr. Eftersom att du endast ärver halva fastigheten så blir din anskaffningskostnad 10 000 kr. Formeln för beräkningen är (förenklat) denna Försäljningspris - Utgifter för försäljningen - Inköpspris - Förbättringsutgifter = Vinst/Förlust Vilket blir 180 000 - 10 000 = 170 000 kr Av vinsten på 170 000 kr ska endast 22/30 beskattas. Dvs. 124 667 kr. De kommer att beskattas i inkomstslaget kapital där skatten är 30 % 124 667 *0,3= *37 400 kr i skatt* Du hittar skatteverkets information här: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/deklarera2011/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/beraknavinstellerforlust/bostadsratt.4.1a098b721295c544e1f800041811.html Lycka till!
Oscar SundholmRådgivare