Arvsordningen och testationsfriheten

Jag och min man har en gemensam dotter, hon i sin tur har en son, vårt barnbarn. Om vi alla avlider, mor ,far , dotter och barnbarn, vem ärver våra tillgångar? Är det barnbarnets far? Barnbarnets mor och far är sambo. Kan vi skriva testamente i detta fall och låta våra släktingar ärva?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Din fråga angående vem som ärver era tillgångar är allmänt hållen och information angående ytterligare släktförhållande krävs för att en fullständig redogörelse ska kunna redovisas i just detta fall. Dock kan följande framhållas. Till att börja med kan sägas att den legala arvsordningen återfinns i 2 kap. ärvdabalken (ÄB). Där regleras vilka som har legal arvsrätt efter en person samt i vilken ordning denna rätt tillkommer de som tillerkänts legal arvsrätt. Först i ordningen att ärva står bröstarvingar, dvs. barn, barnbarn osv. till arvlåtaren. Är en bröstarvinge död, träder bröstarvinges avkomlingar i dess ställe. Med bröstarvinges avkomlingar avses barn, barnbarn, barnbarns barn osv., som i teorin utsträcker sig i all oändlighet. Detta regleras i 2 kap. 1 § ÄB. Först när den s.k. första arvsklassen är uttömd, dvs. när det inte finns några bröstarvingar, äger personer i den andra arvsklassen ta arv från arvlåtaren. I första hand ärver då föräldrarna till den avlidna, och varje förälder tar hälften av arvet var. Om en förälder är död, träder arvlåtarens syskon i den förälderns ställe. I ett avlidet syskons ställe träder det syskonets avkomlingar, dvs. syskons barn, barnbarn, barnbarns barn osv, som även i detta fall, i teorin, utsträcker sig utan nedre gräns. Detta regleras i 2 kap. 2 § ÄB. Är även den andra arvsklassen uttömd träder personer i den tredje arvsklassen in som arvingar. I första hand tar då arvlåtarens mor- och farföräldrar en fjärdedel av arvet var. Om en mor- eller farförälder är död, träder dennes barn i dess ställa, dvs. fastrar, mostrar, farbröder och morbröder. Därvid upphör dock den legala arvsrätten, och svensk rätt erkänner därmed inte en legal arvsrätt för kusiner. Vilka som ingår i den tredje arvsklassen regleras i 2 kap. 3 § ÄB. Vid besvarandet av din första fråga utgår jag ifrån att alla fyra, alltså du, din man, er dotter samt ert barnbarn, omkommer i en och samma olycka där det inte kan fastslås i vilken ordning dödsfallen inträffat. I 1 kap. 2 § ÄB finns en s.k. presumtionsregel som säger att om en arvinge och arvlåtare avlider vid samma tillfälle, och det inte går att bevisa vem som överlevt den andra, utgår man från att det är arvingen som avlidit före arvlåtaren. I detta fall, med fyra personer, kommer därför utgångspunkten vid fördelning av kvarlåtenskapen efter var och en att vara att alla de andra som omkom i olyckan redan var döda. Detta innebär att vid fördelningen av t.ex. din kvarlåtenskap utgår man från att din man, er dotter samt ert barnbarn avlidit före dig, vid fördelning av din dotters kvarlåtenskap att du, din man och hennes barn redan var döda osv. Utan närmare inblick i hur släktförhållandena ser ut kan följande sägas om hur fördelningen skulle se ut i ett sådant tragiskt, men i detta fall hypotetiskt, fall som du beskriver. Barnbarnets kvarlåtenskap skulle ärvas av fadern enligt 2 kap. 2 § ÄB. Sambor har ingen arvsrätt efter varandra, så kvarlåtenskapen efter er dotter skulle ärvas av mor- och farföräldrarna till henne, 2 kap. 3 § ÄB. Vad gäller din mans kvarlåtenskap kommer denna att ärvas av hans föräldrar. Detsamma gäller för din kvarlåtenskap. Detta förutsatt att det inte finns personer i livet i tidigare arvsklasser. Vad gäller upprättande av testamente och vad som kan testamenteras bort till släktingar (och andra) finns det några materiella begränsningar. Dels har en bröstarvinge alltid rätt att ur kvarlåtenskapen utfå sin s.k. laglott, vilken utgör hälften av vad bröstarvingen enligt den legala arvsordningen skulle ha fått. Rätten till laglott regleras i 7 kap. 1 § ÄB. Ytterligare begränsningar har med giftorätten mellan makar att göra samt en basbeloppsregel till förmån för efterlevande make. Dessa reglerar tänker jag inte utveckla närmare i detta svar. Så länge dessa begränsningar respekteras finns det i princip inget som hindrar dig ifrån att testamentera dina tillgångar till den du önskar. Hoppas att detta gav svar på dina funderingar. I annat fall är du välkommen att ställa ytterligare frågor. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare