Ideell förening / Straffansvar

Om en ideell förening bryter mot till exempel lokala förordningar, alkohollagen eller upphovsrättslagen, kan föreningens styrelse automatiskt hållas personligen ansvariga? Eller kan föreningen som helhet eller enskilda medlemmar dömas? Antag att föreningen är en juridisk person och att föreningens medlemmar känner till och/eller deltar i den olagliga delen av verksamheten.

Lawline svarar

Hej! Reglerna om ideell förening är inte lagstadgade utan är oskrivna rättsprinciper. En ideell förening är en juridisk person, d.v.s. ett sälvständigt rättssubjekt med rättskapacitet. Den kan dock inte ådömas straff utan det blir styrelseledamöterna som blir ansvariga i fall det begås brott mot lagen. Om vi tar ett av dina exempel, alkohollagen, så stadgas i 11 kap akohollag (se https://lagen.nu/2010:1622#K11 ) straffebestämmelserna. Ansvarig blir den/de i styrelsen som enligt arbetsfördelningen hade beslutanderätten om just dessa frågor. Även medlemmar, som inte är i styrelsen, kan bli ansvariga, allt enligt eventuell arbetsfördelning. Med vänliga hälsningar
Jean LoRådgivare