Enskild egendom

Jag köpte en bostadsrätt innan jag träffade min blivande hustru. Efter att vi träffats, men innan vi gifte oss och innan vi köpte gemensam bostad, sålde jag lägenheten och gjorde en kapitalvinst. En del av denna kapitalvinst, 800 000 kr, placerade jag i vår nya gemensamma bostad. Kan jag hävda att motsvarande ekonomiska del av fastigheten är min enskilda egendom.

Lawline svarar

Hej, Enskild egendom är enligt Äktenskapsbalkens (ÄktB) 7 kap. 2 § egendom som gjorts till enskild genom äktenskapsförord eller erhållits genom gåva, arv eller testamente med villkor om att egendomen ska vara enskild egendom. Egendom kan också vara enskild genom surrogat, alltså något som trätt istället för enskild egendom. För att den del av fastigheten som motsvarade ditt insatta belopp ska vara din enskilda måste du och din fru ha upprättat ett äktenskapsförord som anger detta. Ni kan när som helst upprätta ett äktenskapsförord där ni kan skriva in att denna del ska vara din enskilda egendom. Ett äktenskapsförord ska upprättas skriftligt, undertecknas av båda makar och registreras hos tingsrätten. Detta framgår av ÄktB 7 kap. 3 §. Vänligen
Sara SRådgivare