Ansvar för hund

En dag när jag var ute i skogen fick min hund vittring på en älg. Min hund, Limbo, sprang efter älgen som fick panik och sprang rakt över en väg. Olyckligtvis körde en bil rakt in i älgen. Bilföraren bröt ett ben samtidigt som bilen fick stora skador. Min fråga är: Vilka möjligheter har bilföraren gällande skadestånd av mig?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Enligt lagen om tillsyn över hundar och katter (https://lagen.nu/2007:1150) har en hundägare eller innehavare strikt ansvar över sin hund, vilket innebär att en skada som orsakas av en hund ska ersättas av ägaren eller innehavaren även om inte han eller hon har vållat skadan. I rättsfallet NJA 1983 s 606 jagade en hund ut en älg på vägen och en bil körde på älgen. I det fallet ansågs det inte utrett att hunden haft sådan inverkan på älgens beteende att den kunde anses ha orsakat att älgen kom ut på vägen. Hundens ägare blev alltså inte ersättningsskyldig för några skador. Baserat på praxis borde du alltså inte bli skadeståndsskyldig, men samtidigt finns det strikta ansvaret över hundar, så det går inte att klart förutsäga hur en domstol skulle bedöma fallet. I trafikskadelagen finns bestämmelser om vad en trafikförsäkring kan ersätta, du hittar lagen här: https://lagen.nu/1975:1410. En skadelidande kan dock välja att istället begära skadestånd. Utgår trafikskadeersättning kan försäkringsbolaget i vissa fall rikta återkrav mot den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet orsakat skadan. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare