FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/10/2011

Belastningsregistret - tid

Jag går ur belastningsregistret år 2013 Fråga : i sommras beslagtog polisen en kniv av mig utomhus, innebär det att jag finns kvar i belastningsreg i tio år till ? mvh sten

Lawline svarar

Hej. Enligt 17 § Lag om belastningsregister (http://lagen.nu/1998:620) så finns uppgifterna i belastningsregistret kvar i mellan 5 och 10 år beroende på vilken påföljd som dömts ut. Exempelvis sparas uppgifter om villkorlig dom i tio år medan uppgifter om dagsböter sparas i fem år. Efter tidens utgång gallras uppgifterna, vilket innebär att de skall förstöras. Om det före utgången av den tid som anges i 17 § har gjorts en ny anteckning beträffande samma person, skall ingen av uppgifterna gallras så länge någon av dem skall finnas kvar i registret, enligt 18 §. Det innebär att båda domarna kommer att finnas kvar tills löptiden för den senaste domens löpt ut. För att sammanfatta så kommer dina gamla anteckningar i belastningsregistret att finnas kvar i 5 eller 10 år till, beroende på påföljd, om du lagförs för den senaste incidenten. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare