FrågaAVTALSRÄTTAvtal20/10/2011

Hindra person från att ingå avtal på egen hand

Min mamma är pga sin medicinering lite förvirrad och gör därför en del dumma inköp främst när det är en säljare som talar med henne. Så fort hon har kontakt med en säljare köper hon produkten oavsett vad det är för något, bl. a. har hon skaffat 3 olika telefon abonnemang. Finns det något sätt som gör det möjligt att jag måste vara med för att ett avtal ska kunna ingås?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! För att din mammas rättshandlingsförmåga ska begränsas kan antingen hon själv eller du ansöka om att en god man utses åt henne, sedan är det upp till tingsrätten att avgöra om en god man behövs. En god man kan hjälpa till att bevaka en persons rätt och förvalta personens egendom om denne inte själv kan sköta sina egna angelägenheter. Dock behåller en person som har god man sin rättshandlingsförmåga och kan alltså själv fortfarande sluta avtal etc. Ett mer ingripande alternativ är att förordna en förvaltare, i detta fall förlorar personen sin rättskapacitet och får då inte ingå några avtal på egen hand. En förvaltare kan förordnas då en person är ur stånd att vårda sig eller sin egendom, men om det är tillräckligt med att godmanskap anordnas så har det alternativet företräde. Tycker du att det låter intressant med godmanskap eller förvaltarskap föreslår jag att du kontaktar överförmyndaren eller överförmyndarnämnden i din kommun, så kan de säkert hjälpa dig vidare, annars kan du läsa mer om hur en ansökan görs här: http://www.domstol.se/Familj/God-man-och-forvaltare/ Lagreglerna som rör god man och förvaltare finns i föräldrabalkens 11 kap, som ni hittar här: https://lagen.nu/1949:381#K11 Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare