Våldtäkt mot barn då hon var nästan 15 år gammal?

Hej! Hade sex men en person som sa sig vara 16 år, men som sen visade sig vara 14 år och 9 månader. Jag hade ingen anledning att tro hon var yngre pga av utseende eller intellekt. Hon har nu 3 år senare anmält mig för våldtäkt mot barn.

Lawline svarar

Hej! Enligt 6 kap. 4 § 1 st. Brottsbalken ska den som har samlag eller med samlag jämförbar handling med en person som inte fyllt 15 år dömas för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år. Av din beskrivning förstår jag det som att det var ett samlag ni hade varför jag inte kommer diskutera den sexuella handlingen som sådan nedan. Gällande våldtäkt mot barn behöver det inte heller ha funnits något inslag av våld eller tvång för att bestämmelsen ska vara tillämplig och i princip ska inte heller barn under 15 år kunna samtycka till den sexuella handlingen, jämfört med en "vanlig" våldtäkt enligt 6 kap. 1 § Brottsbalken. Så lagregeln är i sig väldigt tydlig, men i praktiken har den inte nyttjats lika strikt som den ordagrant inbjuder till. Om brottet anses som mindre allvarligt kommer det inte att bedömas som våldtäkt mot barn utan det lindrigare sexuellt utnyttjande av barn enligt 6 kap. 5 § Brottsbalken. Här finns det fall då den tilltalade blivit friad i enlighet med ansvarsfrihetsregeln i 6 kap. 14 § Brottsbalken som i lindrigare fall blir tillämplig. Ett exempel är NJA 2007 s. 201 då Högsta domstolen ansåg att ett sexuellt umgänge mellan en 17-årig man och en kvinna på 14 år och 7 månader baserat på ålder, utveckling och förhållandet parterna emellan inte var att anse som ett sexuellt utnyttjande av barn då det var uppenbart att samlaget inte inneburit något övergrepp mot kvinnan i fråga. Så vad domstolen beslutar i ditt fall är omöjligt att säga men de olika alternativen ovan kan bli aktuella. Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare