FrågaAVTALSRÄTTAvtal11/10/2011

Återkallelse av skriftlig fullmakt

Hej, Om jag har givit min pojkvän fullmakt tillsvidare för sälj och köp av bostad, men nu har ångrat mig och vill återkalla den, vad gör jag om jag sagt det till honom, men han vägrar att ge tillbaka fullmakten så att jag kan förstöra den. Vad händer om han försöker nyttja den utan att jag vill eller egentligen tillåter det längre? Hur allvarligt är detta? Bör jag göra en anmälan?

Lawline svarar

Hej, regler om fullmakter återfinns i 2 kap. lag (1915:218) om slutande av avtal (AvtL). Vid köp och sälj av bostad krävs en skriftlig fullmakt, dessa regleras i 16 § AvtL. Där stadgas i första stycket att en skriftlig fullmakt återkallas genom att den återtas eller förstörs. I 16 § 2 st. AvtL stadgas även att fullmäktigen (i detta fallet din pojkvän) är skyldig att återställa fullmakten på begäran av fullmaktsgivaren (dig alltså). Du har alltså laglig rätt att be din pojkvän att ge tillbaka fullmakten till dig så att du kan förstöra denna. 17 § AvtL ger dig en möjlighet att förklara fullmakten verkningslös, denna ansökan skall göras till den tingsrätt där du är bor. Om din pojkvän fortsatt vägrar återge fullmakten kan du alltså vända dig till tingsrätten för vidare hjälp att komma ut ur situationen. Länk till avtalslagens regler om fullmakter: http://www.lagen.nu/1915:218#K2 Mvh
Oskar AxelsonRådgivare