FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt08/10/2006

Bodelning vid samboförhållande

Hej! Vår son lever i ett samboförhållande 2 gemensamma barn,han hade en lägenhet som såldes när de köpte hus tillsammans nu vill hon att de separerar. Kan han på något vis räkna av vad han fick för sin lägenhet. Alla omkostnader under åren har han också betalat. Hon hade inga pengar att tillföra husköpet. Mvh/Ingvar

Lawline svarar

Hej! Jag förstår att den nya bostaden har inskaffats med pengar från lägenheten. Om han har fått lägenheten genom gåva eller testamente med villkoret att det skall vara enskilt skall också detta gälla den nya bostaden. Samborna får i en av dem undertecknad handling anmäla till inskrivningsmyndigheten att en fastighet som är lagfaren för en av dem eller en tomträtt för vilken en av dem är inskriven som innehavare är gemensam bostad för dem båda. Har sambona avtalat något speciellt gäller detta mellan dem. Sambor eller blivande sambor får t.ex. avtala om att bodelning inte skall ske eller att viss egendom inte skall ingå i bodelningen. Genom ett nytt avtal får de ändra vad som tidigare överenskommits. Sedan har vi också regleringen om att den som behöver bostaden mest får den med hänsyn till parternas ekonomiska förhållanden mm. Mer om samboegendom och bodelning kan du läsa http://lagen.nu/2003:376 .
Rådgivare