Ärva enskild egendom

Jag har fått som gåva, av min far, en tredjedel av en egendom. Denna gåva är enskild egendom. Behöver jag skriva ett äktenskapsförord för att säkerställa att min fru ärver denna egendom om jag skulle gå bort? Ärver våra barn egendommen annars?

Lawline svarar

Hej! Du behöver inte skriva ett äktenskapsförord om du vill att din fru ska ärva egendomen, utan all kvarlåtenskap (all egendom) tillfaller din fru, se 3 kapitlet 1 paragrafen ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637). Om din far skrev ett gåvobrev (ett papper med villkor för gåvan) och där skrev att den skulle ärvas av exempelvis dina bröstarvingar så kommer din fru inte att ärva egendomen. Om din far har skrivit något om vem som ska ärva den efter dig så måste du och din fru skriva ett äktenskapsförord för att hon ska få ärva egendomen. Med vänlig hälsning,
Louise ModinRådgivare