FrågaFAMILJERÄTTAdoption28/09/2011

Adoption och arv

Hej! Min mor och styvfar är skilda. Jag är 37 år och vill nu att han adopterar mig. Blir jag av med ev arvsrätt till min mor då? Vill ju ha båda mina föräldrar i lagens namn.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om adoption finner du i Föräldrabalken (FB). I 4:1 FB stadgas att det är allmän domstol som beslutar om adoption får ske. Då du är över 18 år behöver inte dina biologiska föräldrar samtycka, men rätten kommer inhämta åsikter från dem. Avgörande för bedömningen om adoptionen är lämplig är det personliga förhållandet mellan dig och din styvfar, det vill säga om er relation kan anses som den mellan far och dotter. Det bör sägas att det inte är helt lätt att få igenom en vuxenadoption. Eftersom din mamma och din styvfar är skilda kommer din styvfar ensam adoptera dig. Det påverkar arvsrätten på så sätt att du efter adoption inte längre anses som avkomling till någon av dina biologiska föräldrar utan endast som avkomling till din nuvarande styvfar, 4:8 FB. Det innebär att du även förlorar arvsrätten till din biologiska mor. Du kan därför efter genomförd adoption endast ärva henne om hon testamenterar egendom till dig. Länk till Föräldrabalken: https://lagen.nu/1949:381#K4 Lycka till! Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare