Styrelsen vid börsintroducering

Är jag skyldig att lämna utdrag ur belastningregistret om min arbetsgivare önskar det? Bolaget är i färd att börsnoteras och alla i styrelsen och ledningen skall lämna ett sådant intyg.

Lawline svarar

Personerna i ett börsnoterat bolags styrelse får inte ha begått vissa typer av brott, därmed måste ni lämna det begärda utdraget till arbetsgivaren för att det skall kunna avgöras huruvida personerna i styrelsen är trovärdiga i lagens mening.

Rådgivare