FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 20/09/2011

Avsked pga sexuella trakasserier

Hej Jag har fått sparken då en fd arbetskollega har sagt att jag har utsatt henne för sexuella trakasserier om hennes sexuella läggning och mobbat henne ang hennes matvanor. Detta kom som en chock och jag försökte försvara mig att jag är helt oskyldig och har aldrig nämnt något om detta för henne. Vad kan jag göra? Jag är så klart förnedrad och kränkt på alla sätt och vill gå vidare med detta. Får man lova att göra så här? hitta på och inte ha några underlag för detta.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Att du har fått sparken tolkar jag som att du blivit avskedad, alltså att du fått lämna ditt arbete utan någon uppsägningstid. Enligt lagen om anställningsskydd (LAS) får avskedande ske om arbetstagaren grovt åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren, 18§ LAS (https://lagen.nu/1982:80#P18). Det kan till exempel vara vid stöld på arbetsplatsen, eller andra avsiktliga eller grovt vårdslösa förfaranden som inte ska behöva tolereras av arbetsgivaren. Avskedandet får normalt sett inte grundas på omständigheter som arbetsgivaren känt till mer än två månader. I fallet AD 2006 nr 54 avskedades en arbetstagare under påstående att denne utsatt en kollega för sexuella trakasserier och arbetsdomstolen kom fram till att arbetstagaren gjort sig skyldig till upprepade grova sexuella trakasserier, trots att arbetstagaren förnekande det. Enligt arbetsdomstolen finns det anledning att betrakta ett sådant beteende på strängt sätt och därmed bedömdes avskedandet av arbetstagaren som lagligen grundat. I fallet rörde det sig om trakasserier i form av tafsande på en yngre kvinnas bröst och stjärt. Det krävs alltså ganska mycket för att ett avsked ska vara berättigat. En arbetstagare som vill yrka ogiltigförklaring av ett avskedande, ska underrätta arbetsgivaren om detta senast två veckor efter det att avskedandet skedde. Ibland uppgår tidsfristen till en månad, om arbetsgivaren inte lämnat besked till den avskedande om vad denne ska iaktta för att göra gällande ogiltighet eller yrka skadestånd med anledning av avskedet. Krav på skadestånd ska framställas till motparten inom fyra månader. Om du känner att avskedandet inte haft någon laglig grund, och båda tidsfristerna som nämnts ovan inte gått ut, föreslår jag att du kontaktar din fackförening, om du är med i någon. Annars kan du kontakta en jurist med arbetsrättslig kompetens för att få hjälp med hur du bör gå vidare. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare