Sälja andel i fritidshus

Min bror och jag äger 50/50 i ett fritidshus. Mäklaren har värdet huset till 1,7 miljoner. Hur löser min bror ut mig på bäst sätt? Genom gåva? Försäljning? Hur bestämmer man priset? Värderingen eller det man tror det kan säljas för?

Lawline svarar

Hej, Generellt kan sägas att det för att erhålla en rättvisande prisbild av fritidshuset kan det vara lämpligt att låta flera mäklare värda huset, för att undvika att en mäklare värderar huset ovanligt högt eller lågt. Ett snittpris kan därefter hämtas från de olika värderingarna. Skall äganderätten till delen av fritidshuset överlåtas genom gåva sker denna gåvoöverlämning skattefritt, men någon ersättning för gåvan får inte överlämnas. Till exempel får inte ett lägre belopp överlämnas som ersättning för "gåvan", även om överlämningen sker flera månader efter överlåtelsen, eftersom överlåtelsen då inte längre är att anse som en gåva. Sker överlåtelsen genom försäljning, dvs att din bror mot ersättning löser ut din del av fritidshuset, blir eventuell förtjänst skattepliktig för dig som säljare. Priset för andelen är upp till er som avtalsparter att komma överens om. Ett exempel kan vara att försäljning sker enligt marknadspriset, men med avräkning för mäklarkostnader som troligen hade blivit en kostnad om huset hade sålts på den öppna marknaden. För att undvika framtida problem eller missförstånd kan det vara lämpligt att inför överlåtelsen rådgöra med en jurist verksam inom området för fastighetsförsäljning. Med vänlig hälsning,
Lina HjorterRådgivare