FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder09/09/2011

Påföljd vid grovt rån

Hej min sambos lillebror har blivit häktad på sannolika skäl misstänkt för grovt rån och vi får ingen mer information om detta från polisen.nu undrar vi om det nu skulle vara så att han är skyldig vad blir straffet?tydligen blev "bytet" bara 20:- men dom använde tydligen knivar vid rånet(totalt är det 3 stycken inblandade).Tacksam för alla svar du kan hjälpa oss med.

Lawline svarar

Eftersom jag inte vet ålder på personen det gäller kan jag inte ge dig något vägledande svar. Det jag kan göra är att ange generella riktlinjer vid påföljdsbestämningen. Straffskalan för grovt rån är 4 - 10 års fängelse. Enligt 8 kap. 6 § BrB ska vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om våldet var livsfarligt eller om gärningsmannen tillfogat svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller om han eljest visat synnerlig råhet eller på ett hänsynslöst sätt utnyttjat den rånades skyddslösa eller utsatta ställning. Se https://lagen.nu/1962:700 Vid placeringen av ett rån i svårhetsgraden grovt rån har man framför allt att beakta den skada, kränkning eller fara som brottet inneburit, dvs. gärningen, inte gärningsmannens avsikter, motiv eller andra omständigheter rörande gärningsmannens person. Det är inte säkert att åklagaren kan bevisa att handlingen var ett grovt rån, det kan eventuellt bli fråga om en rån av normalgraden istället. Straffskalan för rån är 1 -6 års fängelse. Det är ovanligt att den övre delen av straffskalan används vid grovt rån. Rent spekulativt skulle jag tro, att om handlingen bedöms som grovt rån på grund av att knivar använts, att påföljden skulle hamna på fängelse runt 4 år. Men detta är endast en spekulation! Vid fall där straffvärdet överstiger 1 års fängelse brukar normalt inte någon annan påföljd än fängelse kunna bli aktuellt. Det finns dock undantag vid straffvärden upp till två års fängelse. Vid påföljdsbestämningen tillämpar domstolen 29 kap. BrB. det kan finnas omständigheter som förmildrar bedömningen enligt 29 kap. 3 § eller försvårande omständigheter enligt 29 kap. 2 § BrB. Om en omständighet föranlett att brottet betraktades som grovt, brukar normalt samma omständighet inte anses även som en försvårande omständighet. Det kan även ha betydelse om gärningsmannen tidigare begått brott, Se 29. Kap 4 § BrB. För ungdomar finns även s.k. ungdomsrabatt, vilket innebär att straffet sätts ner i proportion till gärningsmannens ålder. För ungdomar finns även särskilda påföljder. Vid grovt rån kan man dock inte räkna med någon icke frihetsberövande påföljd, även om det är fråga om en ungdom. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare