Sparande av pensionspengar, enskild egendom?

Hej! Min svärmor har sparat en summa pengar av sin pension på sitt privatkonto, vad hon undrar är: Om hennes make dör, har hans son från ett tidigare äktenskap, rätten till en del av hennes pengar som hon sparat från sin pension? Eller räknas detta som enskild egendom?

Lawline svarar

Hej! Om det inte finns något äktenskapsförord så räknas hennes sparande från sin pension som giftorättsgods, vilket således betyder att pengarna ska ingå i en eventuell bodelning. Skulle det dock visa sig att din svärmor äger en +större+ andel av deras gemensamma giftorättsgods än hennes avlidna make, kan hon begära att bodelning inte ska äga rum enligt 12 kap. 2 § 1 st. ÄktB. Resultatet av denna regel blir densamma som att all egendom utgjort vardera makes enskilda egendom. I sådana fall kommer den avlidne makens son inte att ärva något av sparandet. Visar det sig att din svärmor har en +mindre+ andel giftorättsgods än hennes avlidne make tjänar hon på att det genomförs en bodelning, då hon i den kommer att tilldelas en viss summa pengar/egendom. I praktiken kommer hon i detta fall således att få behålla sitt sparande och få ytterligare en summa/egenom från bodelningen. Oavsett vilket av de två olika alternativen som blir aktuella kan hon alltså undanta sitt sparande. Du hittar äktenskapsbalken (ÄktB) här https://lagen.nu/1987:230 Vänligen,
Oscar SundholmRådgivare