FrågaFAMILJERÄTTAdoption06/09/2011

Adoption av styvbarn

Hej, jag har en son som är 16 år. Han har ej träffat sin biologiska pappa dom senaste 14 åren pga.att vi levt under skyddad identitet och gömda. detta pga. biologiska pappan. Är gift med en ny man sedan 3år,vi har levt tillsammans drygt 8 år. Så det är "pappan" till sonen. Sonen mår fruktansvärt dåligt för att han inte har någon "riktig" pappa så bla.därför vill min man adoptera honom. Hur fungerar det?

Lawline svarar

Hej! För att adoptera sitt styvbarn måste man ansöka hos tingsrätten. Bestämmelser om adoption återfinns i 4 kapitlet föräldrabalken (FB) se: https://lagen.nu/1949:381 Om barnet är under arton år kan det krävas samtycke av den biologiska föräldern. Det krävs dock inte om föräldern inte har vårdnaden eller befinner sig på okänd ort. (5 § 2 st. FB) Samtycke krävs även av barnet själv om det är över tolv år. När adoptionen gått igenom så bryts de juridiska banden till den biologiska föräldern, i ert fall pappan. Det handlar om frågor som boende, vårdnad, att rätten till arv upphör mm. På MIA:s hemsida finns en blankett man kan använda sig av vid ansökan om adoption och den hittar ni här: http://mia.eu/blanketter/svenska/tillsan.pdf Hoppas svaret varit till hjälp! Med vänlig hälsning
Elin KarlssonRådgivare