Rätt till hyresrätt vid äktenskapsskillnad

Jag och min man har varit gifta i 15 år. Vi har två barn, 19 och 15 år gamla. Jag planerar att ta ut skilsmässa om några år, när yngste sonen har gått ut gymnasiet. Min man kommer att vara emot det. Nu är frågan vad som händer med vår hyresrätt? Vi flyttade in tillsammans, var båda med och skrev under kontraktet, men han står som "huvudhyresgäst" på något sätt och räkningarna kommer alltid i hans namn. Jag har dock betalat dem i alla år. Jag vet att han kommer att vilja behålla lägenheten, men det vill jag också. Saken är dessutom den att han inte kan betala hyran, men det kan jag. Kan han bara slänga ut mig och stå kvar som hyresgäst fast han inte har några möjligheter att betala hyran?

Lawline svarar

Enligt 7 kap. 4 § ÄktB utgör makars gemensamma bostad av t.ex. en hyresrätt. Du står dessutom på kontraktet så din make kan inte slänga ut dig. Vid bodelningen och lottläggningen avgörs hur makarnas egendom ska fördelas. Enligt 11 kap. 8 § ÄktB har den make som bäst behöver makarnas gemensamma bostad eller bohag rätt att få denna egendom i avräkning på sin lott vid bodelningen. En hyresrätt brukar vanligen inte tillerkännas något värde, vilket i praktiken innebär att den ena maken får hyresrätten utan avräkning på sin lott. Vid bedömningen av vem som bäst behöver lägeneheten beaktas ofta vem av makarna som ska fortsätta bo med barnen. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare