FrågaEKONOMIÖvrigt31/08/2011

Condictio indebiti och ond tro

Jag har fått en inbetalning till mitt konto från ett personkonto med texten LÖN. Summan är på 10.000.- och personen ifråga måste ha satt in dessa pengar fel. Min bank råder mig att avvakta då det annars skulle kosta 100kr för mig att kolla upp från vem utbetalning kommer ifrån. Har jag rätt att behålla pengarna? Efter hur lång tid är pengarna "mina"?

Lawline svarar

Hej,

Då någon felaktigt satt in pengar på ditt konto kallas detta för Condictio Indebiti. Det finns inga lagstadgade regler kring detta. Begreppet och avd som gälller i dessa situationer har istället vuxit fram genom praxis.
Huvudregeln vid condictio indebiti är att pengarna ska betalas tillbaka. Från huvudregeln kan det dock göras vissa undantag förutsatt att den som felaktigt mottagit pengarna gjort detta i god tro och förbrukat beloppet eller på annat sätt inrättat sig efter dem. Att du varit i god tro när du mottagit pengarna innebär att du trott att dessa tillhör dig och att det alltså inte rör sig om ett misstag från någon annan. I ditt fall är det uppenbart att du inte är i god tro angående den betalning som gjorts till dig, dels för att du redan kontaktat din bank och ifrågasatt inbetalningen och dels för att betalningen med texten LÖN från ett personkonto inte har någon koppling till dig. Det framstår utifrån dessa omständigheter som uppenbart att pengarna inte tillhör dig och att du är medveten om detta. Du har alltså inte någon rätt till pengarna som sådana.

Det konstigt att din bank inte kan informera dig om varifrån pengarna kommer.
Jag rekommenderar dig att försöka ta reda på vart pengarna kommer ifrån för att kunna betala tillbaka dem och på så sätt slippa återkrav i efterhand.

Skulle trots dina ansträngningar personen varifrån pengarna kommer inte hittas så har det funnits fall då även en "ond troende" mottagare som du i detta fall är, har fått behålla pengarna. För att detta skall inträda krävs att utbetalaren är passiv under en längre tid. Du kan också vända dig till polisen för att få råd om vad du ska göra i detta fall för att göra rätt för dig.

Med vänlig hälsning

Martina BlombergRådgivare