Gåvor vid äktenskapsskillnad

Gåvor till gemensamma barn innan "brytdagen" vid äktenskapsskillnad. Är det ok, eller kan detta tolkas som att jag undanhåller en del av förmögenheten?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt äktenskapsbalken 11 kap 4 § får en make inte minska sitt giftorättsgods genom gåva utan den andra makens samtycke inom tre år innan talan om äktenskapsskillnad väcktes. Det skall handla om en gåva i betydlig omfattning, således borde en mindre gåva till dina barn inte vara något problem. Länk till äktenskapsbalken: https://lagen.nu/1987:230 Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare