Om särkullebarn och arvsrätt

1.Kan egendom som är enskild på gund av förbehåll i testamente/gåvobev göras till giftoättsgods(genom t.ex. äktenskapsförord)? 2.Ur vilken egendom har särkullebarn rätt att få ut sitt arv - ur enbart avlidne förälderns egendom eller även ur egendom denne fått vid bodelning med efterlevande make ?

Lawline svarar

Hej, 1. Regler om makars egendom och där med enskild egendom finner du i 7 kap Äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1. I 7 kap 2 § anges vad som utgör enskild egendom. I 3 § samma kapitel anges att makar har rätt att genom äktenskapsförord bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller en make ska utgöra enskild egendom. På samma sätt har de rätt att genom nytt äktenskapsförord bestämma att egendom som är enskild skall vara giftorättsgods. Enligt rättsfallet RH 1994:48 omfattar den sista bestämmelsen även den situation att makar vill omvandla enskild egendom som någon av dem fått i gåva till giftorättsgods https://lagen.nu/dom/rh/1994:48 Ett annat sätt att gå tillväga för att gå runt reglerna om enskild egendom är att på annat sätt förfoga över den enskilda egendomen, exempelvis genom överlåtelse till den andra maken. Detta förutsätter dock att den enskilda egendomen inte har försetts med ett överlåtelseförbud så som ett villkor för gåvan/testamentsgåvan. Gåvogivaren/testators vilja skall i möjligaste mån respekteras. Med andra ord kan det finnas villkor i gåvobrev/testamente som ska följas, detta framgår dock inte av frågan. Tänk på att ett äktenskapsförord inte är giltigt i sig utan måste lämnas in till Tingsrätt (gäller fram till 1 oktober 2011, därefter gäller att äktenskapsförordet ska registreras hos Skatteverket) för registrering i skriftlig form och vara undertecknat av båda makarna. 2. Särkullebarn har rätt till kvarlåtenskapen efter sin förälder, 2 kap 1 § Ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1. Kvarlåtenskapen är det som tillfaller den avlidne maken efter en bodelning. Antingen utgörs kvarlåtenskapen av hälften av makarnas gemensamma giftorättsgods, det vill säga att makarnas alla tillgångar läggs samman och efter avdrag för skulder delats lika, eller så har den efterlevande maken begärt att någon likadelning inte ska ske vilket innebär att giftorättsgodset inte läggs samman utan båda parterna behåller sitt egna giftorättsgods, 12 kap 2 § Äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K12P2S1. Detta betyder att ett särkullebarn antingen ärver båda makarna, det vill säga både sin avlidne förälder samt dennes maka/make (hälften av deras gemensamma giftorättsgods) eller om den efterlevande maken begärt jämkning av fördelningen enligt ovan så ärver särkullebarnet endast egendom från sin avlidne förälder. Särkullebarnet har rätt att utfå arvet efter sin förälder direkt enligt 3 kap 1 § Ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1 Med vänlig hälsning
Martina BlombergRådgivare