Formkrav vid bodelning?

i skildes till äktenskapsskillnad 1999 och gjorde en bodelning 2001 som ej är regisrerad utan är skrivet till vanligt papper där framkommer att båda är nöjda med delningen och det finns bådas underskrift på papperet. Är detta nu giltigt så att hon inte kan komma och kräva någon ny bodelning?

Lawline svarar

Hej, Hur en bodelning skall gå till finner du i Äktenskapsbalkens 9 kap och framåt, som du finner här: https://lagen.nu/1987:230. Det finns inte många krav för hur en bodelningshandling ska se ut, enligt 9 kap 5 § ÄktB ska en handling upprättas och skrivas under av bägge makarna, men den behöver inte vara personligen underskriven, även ett ombud går bra. Av 13 kap 6 § framgår att makarna får ge in den till tingsrätt för registrering, men detta är alltså inget krav, bodelningen är giltig ändå. Av de uppgifter du lämnat verkar ni gjort som man ska göra och därför är er bodelning giltig och kan ej göras om. Vänligen, Maja Karlsson
Maja KarlssonRådgivare