Ansvarsfrihet samfällighet

I vår samfällighet byts styrelsen varje år, oftast i april/ maj. Vid årsstämman skall ju frågan om ansvarsfrihet för styrelsen beslutas. Under året har det sålunda funnits två olika styrelser, där den ena styrelsen kan ha gjort något dumt, medan den andra hat skött sig. Skall beslut om ansvarsfrihet för kalenderåret tas som ett beslut innefattande de två olika styrelsernas verksamhet eller kan man dela upp ansvarsfrihetsfrågan per styrelse?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Frågan om ansvarsfrihet för styrelse behandlas på varje årsmöte. Ansvarsfriheten gäller för det år som styrelsen har arbetat inte för kalenderåret. Det gäller endast under den period som styrelsen har arbetet. Det vill säga från det årsmöte den blev vald till efterföljande årsmöte. Då styrelsen valts i april/maj gäller perioden härifrån fram tills efterföljande årsstämma. Problemet med flera olika styrelse uppkommer i detta fall inte. Sett till kalenderåret finns det kanske två olika styrelse. Men den första styrelsens ansvarsfrihet, som suttit under kalenderåret från januari till april/maj, behandlas på den årsstämma som den nya styrelsen väljs på. Har du någon ytterligare fråga eller om det är något annat som du undrar över är du välkommen att ställa en ny fråga. MVH Sebastian
Lawline RådgivareRådgivare