FrågaÖVRIGTTV-licens29/07/2011

TV med borttagen tv-mottagare

Hej. Enligt radiotjänsts hemsida skall alla som innehar en tv-mottagare betala licens. Enligt deras hemsida står det även att en privatperson INTE kan montera ur tvmottagaren själv och sålunda slippa avgiften?? Hur är detta möjligt? Om jag själv skruvar ur och kastar bort mottagare ur tvn, varför ska jag fortsätta betala avgift för denna icke-existerande mottagare som jag inte längre äger? Mvh Marcus

Lawline svarar

Hej Tack för din fråga. Av 6 § Lag (1998:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst följer undantag från att betala TV-avgigt. I 4p. samma laga står det att TV-avgift inte behöver betalas om TV-mottagaren är obrukbar eller varaktigt undanställd. Att plombera eller montera ur TV-mottagaren tolkar jag inte som att den är varaktigt undanställd eller obrukbar. Jag antar att det är detta Radiotjänst syftar till med sitt utlåtande på sin hemsida. I mina ögon måste du därför helt enkelt göra den obrukbar genom exempelvis kasta bort den eller helt enkelt ta itu mottagaren. Genom att du gör detta gör du TV-mottagaren obrukbar "för all framtid" och skulle på så sätt kunna använda din "TV" som exempelvis bildskärm. Genom att sedan anmäla detta till Radiotjänst tolkar jag det som att du ska kunna slippa betala TV-avgift. Det är dock ett lite oklart rättsläge. Prop. 1988/89:18 Lag (1998:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst hittar du här: https://lagen.nu/1989:41 Har du fler frågor eller det är något mer du undrar över är du välkommen att ställa en ny fråga. MVH Sebastian
Lawline RådgivareRådgivare