Stöld eller olovligt brukande?

Jag har en son som är 20år, som jag inte har vårdnad om, som inte är folkbokförd hos mig. En kväll när jag sov, stal han min bil med nycklar, han har inget körkort, och krockade med ett hus och skrotade bilen. Jag anser detta är stöld, men försäkringsbolaget anser olovligt brukande och att försäkringen inte gäller. Är det riktigt? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! För att en handling skall ses som stöld enligt 8 kap 1 § i brottsbalken, krävs det dels att man stjäl något som någon annan har i sin besittning, samt att man har tillägnelseuppsåt. Enligt uppgifterna jag har fått i din fråga var din son hemma hos dig, vilket innebär att han troligen hade tillgång till nycklarna. Förmodligen är inte heller kravet på tillägnelseuppsåt uppfyllt, då din son inte tog bilen för att försöka göra den till sin. Olovligt brukande, brottsbalken 10 kap 7 §, blir aktuellt när en person brukat någon annans sak och därigenom vållar skada eller olägenhet. Utan att veta mer än vad du angett i din fråga låter det som det är olovligt brukande din son gjort sig skyldig till. Hur försäkringsbolagens villkor och avtal ser ut är olika från bolag till bolag. Jag kan tyvärr inte svara på om ditt försäkringsbolag har rätt i att inte försäkringen gäller. Hoppas mitt svar har gett dig någon hjälp! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare