VÅLDTÄKT ELLER GROV VÅLDTÄKT

Hej. En god vän till mig blev tvingad till sex av sin sambo. Han tog strypgrepp, hotade att stoppa upp en kniv i rumpan och tvingade henne att ta på sig ett par buntband som han hade förberett som ett par handklovar. Han höll armen om hennes hals och tvingade till sig oralsex och våldtog henne när hon låg bakbunden. Hon lyckades tilll slut fly över till en granne som larmade polisen. I huset fanns även parets gemensamma 2 barn ( båda under 3 år). Jag undrar vad detta "fall" rubriceras som och vad det troliga straffet kan bli? Iomed att han förberedd buntband som handklovar så var detta planerat. Tacksamt för svar. Mvh

Lawline svarar

Hej, När det gäller vad brottet rubriceras som så är det svårt att ge ett rakt svar. Omständigheterna i det enskilda fallet och vad åklagaren kan bevisa spelar roll vid domstolens bedömning av ett brotts svårighetsgrad. Det som är avgörande vid bedömningen av huruvida brottet är att anse som grovt eller ej är exempelvis om det använda våldet eller hotet har varit av särskilt allvarlig art eller om fler än en person deltog i övergreppet. Även andra faktorer kan dock vägas in, exempelvis att barn var närvarande i lägenheten där övergreppet begicks. Min personliga åsikt är att detta fall bör kunna rubriceras som grovt, med hänsyn till hotet, våldet och de närvarande barnen, men det är, som sagt, min personliga åsikt. Hur rätten kommer att rubricera beror som sagt på ett flertal faktorer. Straffen så. Vad gäller våldtäkt av normalgraden så är straffskalan fängelse i 2-6 år, detta straff kan dock omvandlas till exempelvis villkorlig dom eller skyddstillsyn. Vad gäller grov våldtäkt är straffskalan fängelse i minst fyra och högst tio år. Även här kan andra påföljder aktualiseras. Även vid avgörandet av straffet så tar rätten hänsyn till en rad olika omständigheter varför jag inte heller här kan ge ett mer exakt svar på din fråga. Jag hoppas att jag har varit till, i alla fall, lite hjälp. Tveka inte att höra av dig med ytterligare frågor om det är något annat du undrar över. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare