FrågaEKONOMIÖvrigt21/07/2011

Ålder för att ingå avtal

Hur gammal måste man vara för att få: Ingå köprättsliga avtal för egna intjänade pengar?

Lawline svarar

Hej! När barnet har fyllt 16 år så får barnet göra vad denne vill med de egna intjänade pengarna. Sedan så kan ett barn oberoende av hur gammalt det är ingå avtal om vårdnadshavarna senare godkänner det eller om avtalet genomförs, samt om den som barnet gjorde avtalet med visst om att barnet var under 18 år. I båda av dessa fall så är det juridiskt korrekt att ingå avtal med egna intjänade pengar. Det här står i 9 kapitalet 3:e och 6:e paragraferna föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381). Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare