Äktenskapsskillnad i allmänhet

Hej Min man vill skiljas efter 23 år och det kom samtidigt som jag "gick i väggen" på jobbet och fick 3 benbrott i en olycka. Jag har fått en akut kris och behöver hjälp med att få reda på vad jag måste tänka på och göra. Har svårt att tänka klart och gråter väldigt mycket fortfarande. Vi har 2 små barn och en villa som jag bor i, han har nu köpt lägenhet. Vad har jag för rättigheter / skyldigheter och vart skall jag börja.

Lawline svarar

Hej, Hoppas att du hittar balans i tillvaron snart och att svaret på dina frågor ger dig lite stöd på vägen. Din fråga är ganska bred och svaret skulle kunna beröra många juridiska områden. Det är dock lite oklart vad du exakt efterfrågar avseende att du gick in i väggen samt fick ett benbrott. Följande svar kommer därför fokusera på frågorna kring äktenskapsskillnad. Skulle du känna att det är någon fråga som inte blir besvarad så är du hjärtligt välkommen att höra av dig igen. Frågor kring äktenskapsskillnad regleras i Äktenskapsbalken. Enligt 5 kap 1 § ÄktB har makar som är överens om att äktenskapet skall upplösas rätt till äktenskapsskillnad, https://lagen.nu/1987:230#K5P1S1. Har makarna barn som är under 16 år så skall äktenskapsskillnaden föregås av en betänketid på 6 månader. Detsamma gäller om makarna inte är överens och alltså en av makarna inte vill skiljas, även då skall alltså äktenskapsskillnaden föregås av en betänketid på 6 månader, 5 kap 2 § ÄktB. Efter betänketiden är det inte så att äktenskapet upplöses automatiskt utan någon av makarna måste begära att äktenskapet upplöses efter betänketiden för att beslut om äktenskapsskillnad skall kunna fattas av rätten. Detta måste göras inom ett år från det att ansökan om äktenskapsskillnad eller den ena makens stämningsansökan inkom till rätten. Görs inte detta inom ett år faller målet. Ansökan om äktenskapsskillnad skall ges in till den tingsrätt där en av makarna har sitt hemvist, 14 kap 3 § ÄktB. Vill båda makarna att äktenskapet skall upplösas så skall en gemensam ansökan lämnas in till Tingsrätten men om det bara är en av makarna som önskar att äktenskapet skall upplösas så skall denne ansöka om detta genom stämning också vid tingsrätten, 14 kap 4 § ÄktB https://lagen.nu/1987:230#K14P4S1. Enligt 14 kap 5 § ÄktB gäller att i mål om äktenskapsskillnad får domstolen pröva frågor om underhållsbidrag, vårdnad om barn, barns boende, umgänge med barn, rätt att bo kvar i makarnas gemensamma bostad till dess att bodelning sker och förbud att besöka varandra. Yrkanden i sådana frågor framställs i den ansökan genom vilken talan om äktenskapsskillnad väcks. Har sådan talan redan väckts, får yrkandena framställas muntligen inför domstolen eller skriftligen utan särskild stämning. I målet får även prövas frågan om förordnande av bodelningsförrättare. En bodelning genomförs för att upplösa makarnas ekonomiska gemenskap vid äktenskapets upplösande, se 9 kap 1 § ÄktB. I princip ska alla makarnas tillgångar efter avdrag för skulder delas lika dem emellan. Bodelningen utgår från egendomsförhållandena så som de såg ut den dag då ansökan om äktenskapsskillnad inkom till rätten. Det spelar alltså ingen roll om egendomsförhållandena förändras efter denna dag. Enligt 9 kap 4 § ÄktB skall en bodelning förrättas när äktenskapet är upplöst. Makarna är då skyldiga att redovisa för sin egendom samt för sådan egendom som den haft hand om men som tillhör den andra maken, 9 kap 3 § ÄktB https://lagen.nu/1987:230#K9P3S1. Bodelningen ska nedtecknas skriftligen och skrivas på av båda makarna 9 kap 5 § ÄktB https://lagen.nu/1987:230#K9P5S1. Vad som ingår i en bodelning är makarnas giftorättsgods, 10 kap 1 § ÄktB https://lagen.nu/1987:230#K7P4S1. Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods, 7 kap 1, 2 §§ ÄktB, https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1 Vad som utgör enskild egendom kan antingen ha överenskommit mellan dig och din make genom ett äktenskapsförord eller genom gåva eller testamente från en tredje person (bland annat). I 7 kap 4, 5 §§ ÄktB stadgas vad som gäller om makarnas gemensamma bostad och gemensamma bohag, https://lagen.nu/1987:230#K7P4S1 I 5 § uppställs vissa begränsningar avseende era rättigheter i förhållande till dessa. Där står vad ni inte får göra utan den andre makens samtycke. Från bodelningen får makarna undanta viss personlig egendom som denne använder uteslutande för enskilt bruk. Vidare har du rätt till den ersättning du får ut från din personskada och behöver alltså inte ta med denna i bodelningen enligt 10 kap 2a § ÄktB https://lagen.nu/1987:230#K10P2aS1 Dock gäller inte detta för ersättning som du får istället för inkomst. Du har alltså olika rättigheter och skyldigheter beroende på omständigheterna, exv om du/ni har enskild egendom, om det är du som tar hand om barnen nu när ni flyttat isär har du rätt till underhåll från din man under denna tid, vidare kan underhållsbidrag mellan makarna efter skilsmässan förekomma under vissa förutsättningar. Vart du ska börja är inte givet. Detta beror delvis på huruvida du är överens med din man om att ni ska skiljas. Om du motsätter dig en skilsmässa har du ju bara att invänta den delgivning om stämningsansökan som han troligtvis kommer lämna in till tingsrätten. Alternativt att ni gemensamt lämnar in en ansökan om skilsmässa till tingsrätten. Är det så att du ensam försörjer barnen nu när han har flyttat från hemmet är också detta en fråga som du kan ta upp i rätten (frågan om underhåll) medans frågan om äktenskapsskillnaden behandlas, för att på så sätt inte behöva stå ensam för barnens försörjning under denna tid. Svaret är nu inte uttömmande vad gäller all detaljreglering om vad som konkret gäller vid skilsmässan avseende egendomsförhållanden etc men de övergripande bestämmelserna för vad som gäller har här presenterats. När frågan om äktenskapsskillnad väl tagits upp i rätten kommer detaljfrågorna att behandlas. Hoppas att dessa svar gav dig vägledning. Lycka till, Med vänlig hälsning
Martina BlombergRådgivare