Efterlevande makes rätt att ärva enskild egendom

ärver min far mammas enskilda egendom och konton trots att dom har äktenskapsförord där han inte ärver något och jag ärver henne genom testamentet

Lawline svarar

Ett äktenskapsförord som gjort viss egendom till enskild påverkar inte rätten till arv för efterlevande make. Efterlevande make ärver alltså även enskild egendom med fri förfoganderätt. Om det inte finns testamenete, ärver din pappa all egendom med fri förfoganderätt, och när din pappa avlider ärver du sedan honom. Genom testamente kan din mamma dock begränsa din pappas arvsrätt, genom att testamentera till någon annan, t.ex. till dig. Det räcker alltså inte med ett äktenskapsförord utan detta måste kompletteras med ett giltigt testamente. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare