Särkullbarns rätt till arv

Hej, min pappa avled efter att ha varit gift 3 gånger. Han fick barn i de två första äktenskapen. I det tredje äktenskapet fick han inga barn, men hans sista fru hade flera barn från hennes första förhållande. Har hennes barn rätt till arv efter min pappa?

Lawline svarar

Hej! Regler om arv och testamente står att läsa i Ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637) och regler om äktenskaps upplösande samt bodelning återfinns i Äktenskapsbalken (ÄktB) (https://lagen.nu/1987:230). När ett äktenskap upplöses, vilket är fallet då en av makarna avlider, ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är all egendom som inte utgör enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Vid beräkningen av makarnas andelar i boet ska skulderna dras från tillgångarna för att sedan läggas samman och delas lika mellan makarna (11 kap 2-3 §§ ÄktB.)Den hälft som utgör den avlidne makens giftorättsgods utgör dennes kvarlåtenskap och ska som huvudregel fördelas lika mellan den avlidnes bröstarvingar. Utgångspunkten i svensk arvsrätt är att tillgångarna efter en avliden make ska tillfalla den efterlevande maken, som får fri förfogande rätt över den del som sedan ska tillfalla efterarvingarna. Detta innebär att barn normalt inte får ut sitt arv förrän båda föräldrarna har avlidit. Regler om vem som har rätt till arv efter en avliden person återfinns i 1-3 kap. ÄB. Då makes arvinge inte återfinns i dessa kapitel har barnen till din fars änka inte heller rätt till arv efter din far. Då du är ett så kallat särkullbarn, det vill säga barn till endast den ena maken, har du rätt att kräva ut din arvslott efter din far direkt. Innan du kan få ut din arvslott måste din fars änka dock erhålla egendom som motsvarar minst fyra basbelopp vid bodelningen (basbeloppsregeln) (3 kap 2 § ÄB). Den efterlevande makens totala egendom, inklusive egen egendom, arv från den avlidne maken och egendom som tillfallit maken vid bodelningen skall alltså uppgå till minst 171 200 kr år 2011. Sammanfattningsvis kan konstateras att barnen till din fars senaste fru ,enligt ovan, inte har rätt till något arv efter din far. Skulle det vara så att din far avlidit efter sin fru och hennes arvingar valde att avstå från arvet efter sin mor till förmån för din far, har hennes barn nu rätt till hälften av tillgångarna i din fars dödsbo (3 kap. 9 § ÄB och 3 kap. 2 § 1 st. ÄB). Med vänlig hälsning, Emil Görrel
Emil GörrelRådgivare