Häst biten av lösspringande hund.

Hej! Under en ridtur blev min häst anfallen en lös hund som sprang efter oss. Hästen är biten i tre ben, bogen mm.. Hur funkar det med skadestånd, kan jag kräva det av hundägaren? Hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej! I förevarande fall är Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter (https://lagen.nu/2007:1150) tillämplig. Enligt 1 § 1 st. ska hundar hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. Enligt 19 § 1 st. samma lag har hundägaren ett strikt ansvar för de skador hunden orsakar. Strikt ansvar innebär att ägaren anses ansvarig oavsett om uppsåt eller oaktsamhet förelegat. Skada orsakad av hund skall alltså ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Ägaren eller innehavaren har i sin tur rätt att få tillbaka vad denne betalat i skadestånd av den som vållat skadan (regressrätt). Stämningsansökan skickas till tingsrätten. Formulär samt information om vad detta ska innehålla finns på Sveriges Domstolars hemsida; http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/ Även övrig information som rör förfarandet i domstolen finns att läsa på samma hemsida. Med vänlig hälsning, Emil Görrel
Emil GörrelRådgivare